Billecart-Salmon is één van de weinige champagnehuizen die nog steeds in eigendom is van de oprichtende familie, nu in zijn zevende generatie. Ze verkopen gemiddeld 600 000 flessen per jaar.
Het huis is opgericht na het huwelijk van Nicolas François Billecart en Elisabeth Salmon in 1818. Het werd meteen van het begin een familiebedrijf daar de broer van Elisabeth, Louis Salmon - een fervent oenoloog (zie wikipedia) - een belangrijke rol speelde in de eerste creaties van het huis.
In 1958 kwam Jean - de oudste zoon van Charles Roland-Billecart - met een idee dat tot op heden de Billecart-Salmon wijnen typeerd. Geïnspireerd door de traditionele methodes van brouwers worden de wijnen met water of door koude lucht gekoeld tot 8 graden Celsius. Door deze koeling wordt het gistingsproces vertraagd en komen er aromas vrij die subtiel zijn maar de puurheid van de druif bekrachtigen.
Het huis Billecart-Salmon bezit zelf 100 hectare wijngaarden, daarnaast - om voldoende keus te hebben bij de assemblage - kopen ze 220 hectare in 40 crus van de Champagne bij contractboeren op. Bijna alle druiven groeien op minder dan 20 kilometer van hun eigen kelders.
De champagnes van Billecart-Salmon worden alom geprezen maar hun grootste award werd uitgereikt in 1999 te Stockholm toen de Cuvée Nicolas-Francois Billecart 1959 werd uitgeroepen tot beste champagne van de 20ste eeuw: "Champagne of the Millennium". Er streden 150 verschillende champagnes voor deze felbegeerde titel in een blindproeverij en Billecart-Salmon wist niet alleen de eerste plaats te veroveren maar ook de tweede plaats (de Cuvée van 1961). De derde plaats was voor Gosset 1952 en de vierde en de vijfde plaats voor Dom Pérignon met respectievelijk de Cuvées van 1964 en 1961.
In 1970 besloot Jean Roland-Billecard te werken aan een Brut Rosé. In die tijd werden rosé champagnes nog beschouwd als tweede klas. Het doel van Jean was om een champagne te maken die zeer licht in kleur was en wiens smaak gekenmerkt wordt door zijn frisheid en subtiele toetsen van rode bessen. Het was een gok voor het huis maar een wel geplaatste gok: de Brut Rosé is sindsdien hun bestverkochte champagne en hij is goed voor ongeveer 15% van hun jaaromzet.
Lang heeft Billecart-Salmon zijn champagnes te koop aangeboden in supermarktketens, maar in 1993 heeft François - de zoon van Jean en een berekend strategist - beslist om de creaties van het huis enkel nog beschikbaar te stellen in onafhankelijke premium winkels en sterrenrestaurants. Hij heeft toen alle voorraden in alle supermarkten opgekocht. Door deze zet werd Billecart-Salmon terug het prestige merk waar het destijds allemaal mee begon met de leuze: "Geef prioriteit aan kwaliteit maar streef naar uitmundigheid".
Momenteel heeft het huis 400 kleine en 24 grote eiken vaten te beschikking om hun wijnen minimaal 3 jaar te rijpen. Bekijk onze selectie Billecart-Salmon champagnes hier.
Graag tot Hooch!